Hvis du ikke fin­der svar på dit spørgs­mål her, kan du sen­de os en mail på hej@frihedsbrevet.dk. Vi sva­rer hur­tigst muligt. 

Vil du i kon­takt med redak­tio­nen, kan du skri­ve til dem på redaktionen@frihedsbrevet.dk eller kryp­te­ret på frihedsbrevet@protonmail.com

Sene­st opda­te­ret: Sep­tem­ber, 2024.

Om med­lem­skab og brugerprofil

Hvor­dan bli­ver jeg medlem?

Vi er gla­de for, at du spør­ger. Du kan for eksem­pel star­te her: Frihedsbrevet.dk/bliv-medlem, eller du kan klik­ke ‘Bliv med­lem’ øverst i høj­re hjør­ne. Her væl­ger du, om du vil beta­le måned­ligt eller årligt.

Ind­tast din e‑mailadresse – vær opmærk­som på at ind­ta­ste den­ne kor­rekt. Vælg, om du vil beta­le med Mobile­Pay eller kort (Mastercard, VISA, VISA/DK). Udfyld dine beta­lings­in­for­ma­tio­ner. Væl­ger du Mobile­Pay, skal du god­ken­de afta­len i Mobile­Pay-appen. Når beta­lin­gen er gen­nem­ført, beder vi dig om at opret­te en adgangs­ko­de, som du skal bru­ge til at log­ge ind i frem­ti­den for eksem­pel i vores app. 

Hvis du ikke opret­ter en adgangs­ko­de med det sam­me, vil du bli­ve bedt om det, næste gang du for­sø­ger at log­ge ind på Frihedsbrevet.dk.

Hvor­dan opsi­ger jeg mit medlemskab?

Du opsi­ger dit med­lem­skab i din selv­be­tje­ning. I bun­den af siden, fin­der du mulig­he­den for at opsige.

Vær opmærk­som på, at opsi­gel­sen skal mod­ta­ges inden for­ny­el­sen. En opsi­gel­se der mod­ta­ges efter en for­ny­el­se, vil træ­de i kraft ved udgan­gen af beta­lings­pe­ri­o­den. Opsi­gel­ser mod­ta­ges ikke på e‑mail, men du er natur­lig­vis vel­kom­men til at kon­tak­te os med spørgs­mål til, hvor­dan du opsi­ger. Hvis du har pro­ble­mer med opsi­gel­sen, hjæl­per vi dig inden­for 2 hverdage. 

Du kan ikke opsi­ge dit med­lem­skab i vores app eller i et nyhedsbrev.

Jeg har opsagt mit med­lem­skab, men nu har jeg fortr­udt. Hvad gør jeg?

Hvis du har opsagt dit med­lem­skab, kan du gen­ak­ti­ve­re det i hele peri­o­den frem til, at det udlø­ber. I din selv­be­tje­ning skal du blot klik­ke ‘Gen­ak­ti­ver’ i top­pen af siden. Der­ef­ter fort­sæt­ter dit med­lem­skab som vanligt.

Hvor­dan gen­kø­ber jeg et med­lem­skab, hvis jeg tid­li­ge­re har været medlem?

Hvis du er log­get ind på Frihedsbrevet.dk, kan du besø­ge din selv­be­tje­ning og købe der. Hvis du ikke er log­get ind, kan du blot føl­ge gui­den i spørgs­må­let ‘Hvor­dan bli­ver jeg med­lem?’. Som tid­li­ge­re med­lem vil du bli­ve bedt om at log­ge ind med din adgangs­ko­de efter dit køb er gennemført. 

Har du imid­ler­tid mistet din adgangs­ko­de, skal du nulstil­le den for at log­ge ind.

Hvor­dan nulstil­ler jeg min adgangskode? 

Du kan nulstil­le eller ændre din adgangs­ko­de på fle­re måder. Du kan gøre det i appen på login-skær­men, eller du kan gøre det på Frihedsbrevet.dk 

Hvis du er log­get ind, men du ønsker at ændre din adgangs­ko­de, kan du gøre det her. Under dine oplys­nin­ger, er der mulig­hed for at ændre din eksi­ste­ren­de adgangskode. 

Er du ikke log­get ind, kan du klik­ke ‘Log ind’ øverst i høj­re hjør­ne, og der­ef­ter kan du klik­ke på ‘Nulstil adgangs­ko­de’. Du skal nu ind­ta­ste din e‑mail og klik­ke nulstil. Du mod­ta­ger en e‑mail fra os, hvor du skal klik­ke på lin­ket og opret­te en ny adgangs­ko­de. Du vil auto­ma­tisk bli­ve log­get ind. 

Hvis du har fore­ta­get et køb, hvor du ikke har opret­tet en adgangs­ko­de, vil du ikke kun­ne log­ge ind næste gang, før du har opret­tet en adgangs­ko­de. Du skal der­for nulstil­le den på sam­me måde, som hvis du har mistet adgangskoden. 

Jeg har betalt for et årsa­bon­ne­ment. Kan jeg over­fø­re abon­ne­ment­et til en ny profil? 

Det er ikke muligt at over­fø­re dit abon­ne­ment til en ny pro­fil. I sær­li­ge til­fæl­de, hvor du ikke har adgang til den e‑mailadresse, som din bru­ger er opret­tet med, kon­takt hej@frihedsbrevet.dk.

Hvor­dan ændrer jeg e‑mailadressen til­knyt­tet mit abonnement?

Din e‑mailadresse er unik for den pro­fil, du opret­ter. Hvis du ønsker at bru­ge en anden e‑mail, skal du der­for opret­te en ny pro­fil og der­til købe et abon­ne­ment. Vi har mulig­hed for at ret­te slå­fejl, hvis du kon­tak­ter os på hej@frihedsbrevet.dk

Jeg har opsagt mit med­lem­skab, og nu vil jeg ger­ne have slet­tet min bru­ger­pro­fil. Hvor­dan gør jeg det? 

Iføl­ge euro­pæ­isk lov­giv­ning, har du ret til at få slet­tet data, der ved­kom­mer din per­son, uden unød­ven­dig for­sin­kel­se. Kon­takt hej@frihedsbrevet.dk med dit ønske om at få slet­tet dine bru­ger­da­ta. Vi slet­ter der­ef­ter alt data, der kan spo­res til­ba­ge til dig inklu­siv samtyk­ke til mar­keds­fø­ring. Vi behol­der e‑mailkorrespondancen, hvor du har bedt om at bli­ve slet­tet, med min­dre du spe­ci­fikt beder os om at slet­te denne.

Om beta­ling og priser

Jeg vil ger­ne skif­te fra måned­lig til årlig beta­ling. Hvor­dan gør jeg?

Du spa­rer 209 kr. ved et årligt med­lem­skab, og der­for giver det god mening at væl­ge årlig beta­ling, hvis du kan lide Fri­heds­bre­vets ind­hold. Du kan skif­te din beta­lings­pe­ri­o­de fra måned­lig til årlig eller årlig til måned­lig her – klik ‘Skift til beta­lings­pe­ri­o­de’ og bekræft dit valg. Ændrin­gen træ­der i kraft ved næste betaling.

Hvad koster et med­lem­skab hos Frihedsbrevet?

Et med­lem­skab på Fri­heds­bre­vet koster enten 99 kr. om måne­den eller 979 kr. om året. Du spa­rer alt­så 209 kr. ved at væl­ge sam­let årlig beta­ling frem for måned­lig betaling. 

Du kan altid opsi­ge fra en beta­lings­pe­ri­o­de til den næste. Det bety­der, at hvis du opsi­ger med­lem­ska­bet, er du kun bun­det i den peri­o­de, du alle­re­de har betalt for. Beta­lin­gen for et med­lem­skab bli­ver der­for hel­ler ikke del­vist refun­de­ret, da du har adgang i hele den betal­te periode. 

Min kort­be­ta­ling er fejl­et – hvad gør jeg?

Når din beta­ling fejl­er, er den hyp­pig­ste årsag, at dit beta­lings­kort er ble­vet spær­ret eller er udlø­bet. Det er der­for nød­ven­digt at opda­te­re dine betalingsinformationer. 

Du vil mod­ta­ge en e‑mail fra os, som for­kla­rer, hvad du skal gøre. Vi påmin­der dig løben­de, hvis din beta­ling er fejl­et. Hvis du af en eller anden grund ikke mod­ta­ger vores e‑mail, kan du også selv opda­te­re dit beta­lings­mid­del i selv­be­tje­nin­gen under ‘Dine beta­lin­ger’. Her kan du til­fø­je, slet­te og udskif­te betalingsmidler. 

Ved du alle­re­de nu, at dit kort udlø­ber inden næste beta­ling, kan du skif­te kor­tet her, eller skif­te til MobilePay. 

Jeg beta­ler med Mobile­Pay, og min beta­ling er fejl­et – hvad gør jeg?

Da Mobile­Pay også er knyt­tet op til et beta­lings­kort, kan du også her kom­me ud for, at kor­tet ikke er opda­te­ret. Mobile­Pay vil som regel selv infor­me­re dig om, at du har et udlø­bet kort i appen. 

I Mobile­Pay kan du til­fø­je et nyt kort i top­pen af hjem-siden. Der­ef­ter kan du åbne dit Fri­heds­bre­vet-abon­ne­ment, som du fin­der under ‘Akti­vi­te­ter → ‘Faste beta­lin­ger’. Her kan du skif­te kor­tet ud. 

Noget går galt, når jeg er i gang med at købe et abon­ne­ment. Hvad gør jeg?

I sjæld­ne til­fæl­de sker det, at vores hjem­mesi­de ikke sva­rer, når du for­sø­ger at fore­ta­ge et køb. Du kan for eksem­pel stø­de på fejl 408 eller 504. I langt de fle­ste til­fæl­de, vil du kun­ne genind­læ­se siden og lan­de på for­si­den eller sam­me sted, som du for­lod. Her­ef­ter kan du for­sø­ge at star­te købet igen.

Vær også opmærk­som på, at når du har ind­ta­stet beta­lings­in­for­ma­tio­ner eller swipet i Mobile­Pay, kan der gå nog­le minut­ter, inden abon­ne­ment­et er opret­tet. Det er vig­tigt, at du ven­ter, ind­til du bli­ver sendt videre. 

Hvor­for skal man bru­ge MitID, når man beta­ler for et medlemskab? 

Det skal du, for­di vi føl­ger reg­ler­ne om kun­deau­ten­ti­fi­ka­tion, som du kan læse mere om på Kon­kur­ren­ce- og For­bru­ger­sty­rel­sens hjem­mesi­de her. Du skal ikke bru­ge MitID, hvis du beta­ler med Mobile­Pay, for­di Mobile­Pay selv fore­ta­ger auten­ti­fi­ka­tio­nen. Det er ikke muligt at opret­te en beta­lings­af­ta­le uden at god­ken­de den­ne i enten Mobile­Pay eller med MitID.

Om Fri­heds­bre­vets app

Hvor fin­der jeg Fri­heds­bre­vets app?

Du kan hen­te Fri­heds­bre­vet i både App Sto­re og Goog­le Play Store.

Klik her for at hen­te Fri­heds­bre­vets app til iOS

Klik her for at hen­te Fri­heds­bre­vets app til Android

Hvis du har nog­le sær­li­ge ønsker til appen, er du altid vel­kom­men til at dele dem med os. 

Kan jeg bru­ge appen, hvis jeg ikke er med­lem af Frihedsbrevet?

Du skal have et aktivt med­lem­skab for at bru­ge Fri­heds­bre­vets app. Ople­ver du, at du ikke kan log­ge ind, selv­om du har et aktivt med­lem­skab, kan det skyl­des, at din beta­ling er fejl­et, og dit med­lem­skab er sat på hold. 

Kan jeg væl­ge nyheds­bre­ve eller købe med­lem­skab i appen?

Nej, appen giver dig adgang til alt vores ind­hold, men du sty­rer indstil­lin­ger for dit abon­ne­ment, beta­lin­ger og til­mel­ding til nyheds­bre­ve i selv­be­tje­nin­gen på Frihedsbrevet.dk.

Om nyheds­bre­ve og notifikationer

Hvil­ke nyheds­bre­ve har jeg adgang til som med­lem, og hvor til­mel­der jeg mig?

Som med­lem af Fri­heds­bre­vet kan du frit til- og fra­mel­de dig alle nyheds­bre­ve i selv­be­tje­nin­gen under ‘Dine oplys­nin­ger’. Når du opret­ter med­lem­ska­bet bli­ver du auto­ma­tisk til­meldt Che­fre­dak­tø­rens bog­mær­ker, som er et ugent­ligt nyheds­brev, der sam­ler op på de vig­tig­ste histo­ri­er fra ugen. 

Der­u­d­over kan du væl­ge at få Fri Mads og Fri Tænk­ning i din ind­bak­ke. Vi vil også sen­de dig intro­duk­tions­mails, når du star­ter dit med­lem­skab, og e‑mails, når vi kom­mer med nye podcast­do­ku­men­ta­rer og lignende. 

Hvad gør jeg, hvis jeg mod­ta­ger for man­ge mails fra jer?

Du kan afmel­de dig nyheds­bre­ve i selv­be­tje­nin­gen under ‘Dine oplys­nin­ger’. Husk at gem­me dine valg. Det­te kan du gøre, hvis du har en bru­ger­pro­fil hos Fri­heds­bre­vet, uan­set om du har et aktivt med­lem­skab eller ej.

Jeg har opsagt mit med­lem­skab og vil ikke læn­ge­re mod­ta­ge mails fra jer. Hvor afmel­der jeg mig? 

Når du har opsagt dit med­lem­skab, har du sta­dig adgang til din bru­ger­pro­fil på Frihedsbrevet.dk. Det er her du kan væl­ge, om du sta­dig vil mod­ta­ge nyheds­bre­ve. Che­fre­dak­tø­rens bog­mær­ker er nem­lig et gra­tis nyheds­brev, som du fort­sat vil mod­ta­ge, hvis du har givet samtyk­ke her­til. Det sam­me gæl­der nyhe­der og gode til­bud, hvis du ikke har afmeldt dig. Vær opmærk­som på, at så læn­ge du har en bru­ger­pro­fil hos Fri­heds­bre­vet, skal vi kun­ne kom­me i kon­takt med dig, når det hand­ler om din pro­fil. Det kun­ne for eksem­pel være med en opda­te­ring af bru­ger­be­tin­gel­ser eller ved deak­ti­ve­ring af din profil. 

Hvor­dan und­går jeg, at jeres mails lan­der under ’Prom­ove­rings­fa­nen’ i Gmail?

Det kan tage tid for et nyt medie at bli­ve gen­kendt af diver­se mail­kli­en­ter, og der­for kan det desvær­re ske, at vores nyheds­bre­ve lan­der i prom­ove­rings­fa­nen. Næste gang du mod­ta­ger et nyheds­brev fra for eksem­pel Mads Brüg­ger, kan du flyt­te e‑mailadressen til den pri­mæ­re map­pe og god­ken­de, at mads@frihedsbrevet.dk i frem­ti­den skal lan­de her. Du kan også til­fø­je Fri­heds­bre­vet til din kon­takt­lis­te. Når du gør det­te, hjæl­per det fak­tisk også vores andre medlemmer.

Hvor­dan slår jeg noti­fi­ka­tio­ner i appen til og fra? 

Når du før­ste gang kom­mer ind i appen, spør­ger vi dig, om vi må sen­de noti­fi­ka­tio­ner. Vi sæt­ter pris på, at du siger ja tak, da det er den nem­me­ste måde at nå ud til dig, når vi udkom­mer med nyt ind­hold. Du kan slå noti­fi­ka­tio­ner til og fra i appens indstil­lin­ger på din smartphone.

Om rabat­ter, virk­som­he­der og gavekort

Kan jeg foræ­re et med­lem­skab i gave?

Ja, du kan købe et gave­kort til et abon­ne­ment på Fri­heds­bre­vet i vores butik Fri­heds­bre­vet: https://butik.frihedsbrevet.dk. Du kan købe enten 6 eller 12 måneder. 

Jeg hen­ven­der mig fra en virk­som­hed. Kan vi købe et erhvervsabonnement?

Hvis du er inter­es­se­ret i at købe adgang til fle­re ansat­te i en virk­som­hed, er du vel­kom­men til at kon­tak­te os på hej@frihedsbrevet.dk. Oplys ger­ne CVR-num­mer og antal ønske­de abon­ne­ment­er, når du hen­ven­der dig.

Har Fri­heds­bre­vet raba­t­ord­nin­ger til stu­de­ren­de og pensionister?

Vi giver rabat til stu­de­ren­de og til fol­ke- og før­tids­pen­sio­ni­ster. Som stu­de­ren­de kan du til­mel­de dig og se gæl­den­de betin­gel­ser og pri­ser her. Som pen­sio­nist kan du fin­de det her

Hvis jeg alle­re­de har et med­lem­skab, kan jeg så skif­te til stu­die- eller pensionistpris?

Ja, det kan du. Som udgangs­punkt vil det træ­de i kraft ved næste beta­ling. For at skif­te skal du kon­tak­te os på hej@frihedsbrevet.dk og ger­ne ved­læg­ge bevis for din sta­tus som stu­de­ren­de eller pensionist. 

Jeg har fået et gave­kort, men jeg har alle­re­de et med­lem­skab. Hvad gør jeg? 

Du kan til­fø­je en rabat­ko­de på i din selv­be­tje­ning på siden ‘Dit med­lem­skab’. Til­føj gave­ko­den nederst på siden, og husk at akti­ve­re den. Det­te gæl­der dog kun, hvis du beta­ler måned­ligt. Beta­ler du årligt, skal du kon­tak­te os på hej@frihedsbrevet.dk

Jeg har en rabat­ko­de. Hvor­dan til­fø­jer jeg den?

Du til­fø­jer rabat­ko­den ved at klik­ke ‘Til­føj rabat­ko­de’ ved til­mel­ding. Husk at akti­ve­re koden. Vær opmærk­som på, om rabat­ko­den gæl­der for det med­lem­skab, du er ved at købe. Du kan ikke kom­bi­ne­re rabat­ko­der med hin­an­den, eller med gave­kort eller rabat­te­re­de med­lem­ska­ber så som et studiemedlemskab. 

Hvis du mod­ta­ger en rabat­ko­de eller et gave­kort som eksi­ste­ren­de med­lem, kan du til­fø­je det på i din selv­be­tje­ning under ‘Dit med­lem­skab’. Vær igen opmærk­som på, om rabat­ko­den gæl­der for det med­lem­skab, du har. Hvis du er i tvivl, er du vel­kom­men til at kon­tak­te os.

Mit gave­kort eller rabat­ko­de bur­de give mig et med­lem­skab uden bereg­ning, men Mobile­Pay beder mig om at beta­le 1 kr. Hvorfor?

Mobile­Pay tager 1 kr. i gebyr for at opret­te din beta­lings­af­ta­le. En beta­lings­af­ta­le er påkræ­vet for at få adgang til Fri­heds­bre­vet, også selv­om dit med­lem­skab er dæk­ket af rabatkoden.

Om Fri­heds­bre­vets ind­hold og redaktion

Hvor ofte udkom­mer I med nyt indhold? 

Hos Fri­heds­bre­vet foku­se­rer vi på kva­li­tet frem for kvan­ti­tet, og der­for udkom­mer vi ikke lige så meget som tra­di­tio­nel­le medi­er. Vi udkom­mer løben­de med artik­ler fle­re gan­ge ugent­ligt, og der­u­d­over kan du se frem til Fri Tænk­ning, Fri Ban­dit og Fri Mads hver uge. 

Vi udkom­mer også med podcast­ma­ga­si­ner­ne Fri­is’ Diplo­mat­post og Sofies Valg hver uge. Podca­sten Fri Ukrai­ne udkom­mer løben­de, når der er nyt, der skal for­mid­les om kri­gen i Ukrai­ne. Der­u­d­over kom­mer vi løben­de med podcast­do­ku­men­ta­rer. Som regel udgi­ver vi et par epi­so­der om ugen, når vi kom­mer med en ny dokumentar. 

I siger om jer selv, at I er kom­pro­mis­løst uaf­hæn­gi­ge – men hvad bety­der det?

Det bety­der, at vi er ikke mod­ta­ger medi­e­støt­te eller har ind­tæg­ter fra annon­cer. Vi er dre­vet af beta­ling fra vores med­lem­mer – både fra beta­ling af abon­ne­ment, køb af merch eller gave­kort i vores webs­hop og diver­se events, hvor vi tager beta­ling. Hvis Fri­heds­bre­vet skal eksi­ste­re, skal det være for­di, læser­ne og lyt­ter­ne mener, at der er behov for et uaf­hæn­gigt medie, der beskæf­ti­ger sig med under­sø­gen­de journalistik. 

Kan man lyt­te til ind­hol­det fra Frihedsbrevet?

Ja! Man kan lyt­te til alle artik­ler og podcasts både på Frihedsbrevet.dk og i vores app. For at kun­ne afspil­le lyd på hjem­mesi­den, skal du accep­te­re cook­i­es. Vi anbe­fa­ler, at du bru­ger appen til at lytte.

Mod­ta­ger I bidrag fra læse­re til Frihedsbrevet?

Tak for at tæn­ke på os. Vi har i øje­blik­ket ikke mulig­hed for at udgi­ve læser­bre­ve eller debat­ind­læg fra med­lem­mer og andre interesserede. 

Jeg har et tip, hvor­dan kom­mer jeg i kon­takt med redaktionen?

Vi ser frem til at mod­ta­ge dit tip på frihedsbrevet@protonmail.com, som er kryp­te­ret. Du kan også sen­de en almin­de­lig e‑mail til redaktionen@frihedsbrevet.dk

Hvor­dan bli­ver jeg lygtmand?

Fri­heds­bre­vets lyg­te­mænd er en vok­sen­de grup­pe af bor­ge­re, som er inter­es­se­re­de i at bidra­ge med deres spe­ci­a­li­se­re­de viden inden for alle muli­ge emner – for eksem­pel jura, øko­no­mi, offent­lig for­valt­ning, mil­jø og kli­ma. For at bli­ve en del af lyg­te­mæn­de­ne skal du sen­de en kort ansøg­ning, og der­ef­ter vil du bli­ve kon­tak­tet af en fra redak­tio­nen. Læs mere her.

Må jeg sen­de en uop­for­dret ansøgning?

Tak, for­di du spør­ger. Vi bli­ver gla­de, når nogen ønsker at arbej­de hos os. Hvis vi ikke har et jobop­slag ude, kan du sen­de din ansøg­ning til job@frihedsbrevet.dk. I sådan et til­fæl­de beder vi dig om at skri­ve ‘uop­for­dret ansøg­ning — titel’ i emne­fel­tet. Vi slår som regel stil­lin­ger op på siden her eller Lin­ke­dIn, når vi leder efter nye med­ar­bej­de­re. Vi for­sø­ger at besva­re uop­for­dre­de ansøg­nin­ger, men vi kan ikke garan­te­re svartiden.